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jueves, 23 de junio de 2011

BMW R80 G/S Paris Dakar







Ficoba 2011


The BMW R80G/S is a motorcycle manufactured in Berlin, Germany, by BMW Motorrad from 1980 to 1987. Production totalled 21,864 bikes.[1] It was the first in the BMW GS family of specialised dual-sport bikes, of which over 500,000 have been produced.[2] The designation G/S is an acronym of the German words Gelände/Strasse, which mean offroad/road – highlighting the bike's dual sport design.
The R80G/S was fitted with a 797.5 cc (48.67 cu in) BMW type 247 engine, which is a flat-twin (boxer) sometimes known as an airhead. The engine, which was fitted into an R65 frame,[3] was a modified version of that fitted to the R80/7, featuring Nikasil cylinders, electronic ignition and a lighter flywheel.[3] At the rear the bike had a new design combined single-sided swingarm and drive shaft – called a monolever due to the rear suspension being provided by single shock absorber. The monolever was stiffer and lighter than the design fitted to previous models, and was subsequently fitted to other BMW motorcycles.[3] It differs from other BMW road bikes of the same era due to its lighter weight, longer suspension travel, and large 21 inch front wheel.[4] The bike's popularity with adventure-seeking travellers means that it was often improved with aftermarket motorcycle accessories, such as larger fuel tanks and panniers.[4]

via: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R80G/S


El concepto empezó a forjarse allá en 1978 tras una década de declive de ventas. Se necesitaba algo nuevo y BMW sin duda lo encontró: una moto todoterreno de alto rendimiento que a la vez fuera de notable tamaño y cómoda.Los estudios corroboraban lo acertado del proyecto. Realmente, sólo el 2% por ciento de los kilómetros recorridos se realizaban a través de terrenos difíciles, mientras que el 98% restante se llevaba a cabo por carreteras, pistas no pavimentadas o caminos estrechos. BMW desveló en Avignon una motocicleta que incluía un motor Boxer clásico de dos cilindros opuestos, aunque era muy diferente a cualquier BMW que hubiera existido hasta la fecha. El nuevo modelo se distinguía por disfrutar de una parte posterior más ligera (la motocicleta en total tan sólo pesaba 191 kg) y una rueda delantera más grande que los modelos de carretera.
Y faltaba un pequeño pero definitivo detalle: en lugar de la suspensión convencional de doble brazo, la rueda posterior presentaba por primera vez un innovador y compacto brazo oscilante que obtuvo el nombre de "Monolever". La R 80 G/S había creado una nueva raza de motocicletas de todoterreno, aunando dos conceptos en principio opuestos: la "G" de su nombre por "Gelände" (terreno) y la "S" por "Strasse" (carretera).

via: http://www.elmundo.es/elmundomotor/2005/07/12/motos/1121178578.html

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